Czy każdy fotelik musi posiadać atest?

Dodano: Komentarze: 0

Zapewniający dziecku wygodę, dopasowany do jego wagi i wzrostu, a jednocześnie łatwy w montażu – to cechy dobrego fotelika samochodowego. Są to jednak właściwości drugorzędne. Głównym atutem jest bowiem zapewnienie maluchowi bezpieczeństwa. Informujemy, jakie są podstawowe standardy w tym zakresie.


Obowiązek korzystania z fotelika w świetle prawa

Przypomnijmy, same pasy bezpieczeństwa to za mało. Zgodnie z prawem, we wszystkich państwach należących do Unii Europejskiej, dzieci muszą być bezdyskusyjnie przewożone w fotelikach samochodowych (lub specjalnych podkładkach). Wymóg obowiązuje do momentu, aż pociecha (w zależności od konkretnego kraju) uzyska 135 lub 150 cm. W Polsce nakaz korzystania z urządzeń podtrzymujących dotyczy osób do 18. roku życia, które nie przekroczyły 150 cm. Do sprzedaży dopuszczane są wyłącznie foteliki, które spełniają normy bezpieczeństwa. Innymi słowy – nie ma możliwości, aby w sklepie dostępny był produkt, który nie został wcześniej przebadany.


Certyfikaty bezpieczeństwa ECE R44-03 i ECE R44-04 oraz homologacja i-Size

Istnieją dwa podstawowe standardy bezpieczeństwa dla fotelików samochodowychPodstawowy Europejski standard bezpieczeństwa jest określany skrótami ECE R44-03 i ECE R44-04. Tak oznaczone foteliki pozytywnie przeszły testy zderzeniowe z udziałem manekinów. Ważne są ostatnie cyfry tej homologacji: 04 to najnowsza wersja, 03 także jest obowiązująca. Natomiast do obrotu nie mogą trafić foteliki, których oznaczenia kończą się cyframi 02 lub 01. Poza tym numerem, na pomarańczowej etykiecie homologacji dostępna jest informacja o tym, w którym kraju wydano świadectwo bezpieczeństwa, dla jakiej grupy wagowej odpowiedni jest fotelik i kto go wyprodukował. Symbol „Y” oznacza, że urządzenie jest wyposażony pięciopunktowy system uprzęży. Poza tym, na etykiecie widnieje kod kreskowy i jednostkowy numer konkretnego fotelika.

Z kolei i-Size to nowy wymóg prawny, który będzie obowiązywał równolegle z normami ECE R44. Co się zmieni? Po pierwsze: dziecko, które nie ukończyło 15. miesiąca, musi być przewożone tyłem do kierunku jazdy. Po drugie: foteliki są oznaczane wg wzrostu i wieku, a nie wagi pociechy. Kolejne nowości to obowiązek wykonania testu zderzeniowego bocznego oraz nakaz stosowania fotelików z systemem ISOFIX, który gwarantuje bezpieczny i bezproblemowy montaż.

Poza określonymi w prawie normami bezpieczeństwa, przed zakupem warto sprawdzić, jak konkretny model urządzenia wypada w testach i plebiscytach branżowych oraz konsumenckich.

Komentarze

Dodaj komentarz

Nowe posty